تعاونی مهندسین ساخت و تولید

تعاونی مهندسین ساخت و تولید

به اطلاع کلیه دانشجویان و مهندسین ساخت و تولید (گرایشهای نقشه کشی، ماشین ابزار و قالبسازی) می رساند ما مهندسین ساخت و تولید به منظور رفاه حال خود و ایجاد فرصتهای شغلی و حمایتی برای خودمان، تصمیم داریم اقدام به تاسیس یک تعاونی نمائیم. لذا از کلیه شما عزیزان خواهشمند است در این تعاونی ثبت نام بفرمائید.

همکاران عزیز، ثبت نام در تعاونی هیچ هزینه ای ندارد.

این گردآوری با هدف تشکیل یک تعاونی صورت گرفته که صرفا به جهت حمایت از مهندسین محترم رشته ساخت و تولید خواهد بود. دلیل آن هم اینست که متاسفانه هیچ سازمان یا نهادی مانند نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه و حتی اداره صنایع هیچگونه طرح حمایتی و نظارتی برای ما مهندسین ساخت و تولید ایجاد نکرده است. این در شرایطی است که مهندسین ساخت و تولید نه تنها از سایر مهندسین چیزی کم نداشته بلکه از بسیاری جهات از مهندسین دیگر پیشرفته تر و فنی تر می باشند که متاسفانه این موضوع تا کنون برای جامعه محسوس نبوده است.

مزایای تاسیس تعاونی مهندسین ساخت و تولید

۱-    شناخت همکاران در زمینه های مختلف تخصصی

رشته ساخت و تولید یکی از رشته هایی است که دامنه بسیار وسیعی را به خود اختصاص داده که هر یک از مهندسین این رشته در زمینه های خاصی از آن تخصص دارند. تشکیل این تعاونی کمک می کند تا همکارانی که در بخشهای مختلف، تخصصهای خاصی دارند را به سادگی شناسایی و با آنها همکاری نمود.

۲-   عرضه انواع تخصصها در زمینه های مختلف صنعتی

تشکیل یک مرکز برای ارائه انواع تخصصها بصورت تکی یا ترکیبی از چند تخصص جهت اجرای پروژه های بسیار بزرگ و پیچیده یکی از ملزومات مورد نیاز در صنایع مختلف بوده و این تعاونی کمک می کند تا تخصصهای مختلف در این بخش به سادگی معرفی و عرضه شوند.

۳-  امکان گرفتن مشاوره در خصوص اجرای انواع پروژه ها

بعضا برخی از اعضای این تعاونی ممکن است در شرایط خاص پروژه ای به آنها واگذار شود و یا قبول کنند، که تخصص آنها در آن زمینه کافی نباشد در این شرایط امکان گرفتن مشاوره از اعضای متخصص در آن زمینه، برای اعضای تعاونی وجود خواهد داشت.

 ۴-   ایجاد ارتباط با دانشگاه جهت ارتقا سطح دانش اعضا

 برخی از اعضای این تعاونی ممکن است اساتید دانشگاه یا مدیران شرکتهایی باشند که به لحاظ تحقیقاتی فرصت بسیار خوبی را داشته باشند که می توان مطالب و مقالات علمی و پروژه های دانشجویی آنها را به اطلاع سایر اعضا رساند.

 ۵-   ارائه طرحهای آموزشی و تجربی در زمینه های مختلف تخصصی

 اعضای تعاونی می توانند به جهت ارتقا سطح علمی و تجربی خود بر حسب نیاز تقاضای تشکیل دوره های خاص را بدهند و تعاونی می تواند از اعضای با تجربه تر در خصوص این آموزش ها بهره گیری نماید.

 ۶-   ایجاد یک زنجیره مستحکم و متحد میان مهندسین  رشته ساخت و تولید

 یکی از اصلی ترین اهداف تاسیس این تعاونی ایجاد اتحاد میان مهندسین رشته ساخت و تولید می باشد. این مهندسین نیز همانند پزشکان باید با هم متحد شده و هیچگاه سعی در تضییع یکدیگر نداشته و همواره چه در حضور هم و چه پشت سر، مدافع حقوق همکاران خویش باشند تا کارفرمایان سود جو اجازه سو استفاده به خود را ندهند.

 ۷-  امکان ارائه طرحهای حمایتی و نظارتی از مهندسین این رشته

طرح حمایتی بدین معنی است که چنانچه کارفرمایی حقوق مهندسین عضو تعاونی را ضایع کند، تعاونی راسا وارد عمل شده و کلیه اقدامات لازم جهت احقاق حقوق اعضا مانند جریمه، طرح شکایت، و حتی استفاده از لیست سیاه را بکار خواهد برد.

 و طرح نظارتی بدین معنی است که اگر چنانچه حقوق کارفرمایی توسط یکی از اعضای تعاونی ضایع شد، تعاونی می تواند مطابق قوانین عمل نموده و از حقوق کارفرما دفاع نماید.

 ۸-  تعیین تعرفه برای انواع خدمات مهندسی

 امروزه در بازار کار برای انجام انواع خدمات مهندسی تعرفه های مشخصی وجود ندارد و عملا هر گونه که توافق باشد به همان صورت پرداخت می شود که این مسئله موجب ضایع شدن حقوق مهندسین گردیده است. چرا که برخی از کسانی که حتی ممکن است مهندس نبوده و یا رشته تحصیلیشان بی ارتباط باشد با هزینه های خیلی کمتر اقدام به ارائه خدمات غیر اصولی نموده و باعث ایجاد اشکال در پروژه ها شده و نهایتا موجب سلب اعتماد کارفرمایان از بقیه مهندسین نیز می گردد. تعیین تعرفه برای خدمات مهندسی موجب می شود که هم مهندسین و هم کارفرمایان با آرامش و اطمینان بیشتری با یکدیگر همکاری نمایند.

۹- تهیه شناسنامه برای کارفرمایان

از آنجا که کارفرمایان در بخشهای مختلف مشخص و محدود می باشند لذا داشتن شناسنامه همکاری شامل سوابق سفارش کار به مهندسین تعاونی، نحوه تسویه حساب مالی و نهایتا میزان رضایتمندی مهندس پیمانکار در شناسنامه کاری آنها ثبت می باشد. بدین ترتیب زمانیکه کارفرما سابقه مالی خوبی نداشته باشد مهندسین می توانند براحتی متوجه شده و از همکاری با آن کارفرما امتناع کنند.

 ۱۰-   امکان تعیین سطح توان اعضا به جهت ارائه حق امضا و اهمیت آن در صنعت

 همانگونه که مستحضر هستید هیچ یک از نقشه های موجود در بازار کار امضا نداشته و به همین دلیل کارفرمایان هیچ موقع نمی توانند به نقشه های ترسیمی که مهندسین طراحی نموده، اعتماد کنند و از اینرو هزینه قابل پرداخت برای این کار بسیار کم است. اما اگر این مهندسین زیر نظر یک تعاونی تعیین سطح شوند و بر اساس یک معیار خاص طبقه بندی شوند ضمن اینکه ارزش کار آنها به واسطه امضا شان اضافه خواهد شد، کارفرما نیز با اطمینان بیشتری هزینه مورد نظر را مطابق تعرفه پرداخت خواهد نمود.

 ۱۱- ایجاد اشتغال، معرفی و بکارگیری نیروها در محیطهای مختلف صنعتی

 یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که تعاونی می تواند انجام دهد ایجاد اشتغال مهندسین این رشته در شرکتها و کارخانجات مختلف می باشد. بدیهی است پس از گذشت مدتی کلیه مهندسین این رشته متقاضی عضویت در تعاونی بوده و این مجموعه تبدیل به یک محل بسیار مورد اعتماد در کارخانجات مختلف خواهد شد و طبیعتا مهندسینی که از طرف تعاونی به شرکتها و کارخانجات مختلف معرفی شوند با توجه به تعیین سطحی است که از توان آنها صورت گرفته و متناسب با نیاز کارفرمایان می باشد و از اینرو کارفرمایان نیز با آرامش بیشتری می توانند نیروی کار مورد نیاز خود را در شرایطی که حقوق آنها ضایع نشود گزینش نمایند.

 ۱۲- صدور پروانه اشتغال

  پروانه اشتغال، تعیین میزان تعرفه مالیاتی و صدور مجوز جهت کار در منزل، از مهمترین مسائی هستند که اعضا تعاونی نیاز دارند تا برای ارائه خدمات خود بصورت قانونی به آن رسیدگی شود. در حال حاضر کلیه مهندسین این رشته یا باید در استخدام شرکتهای مختلف درآمده و یا باید بصورت غیرقانونی (زیر پله ای) مشغول کار شوند. و این مسئله سبب شده تا برای انجام پروژه ها نتوانند آنطور که شایسته است از حقوق خود دفاع کنند و مجبور به تقبل کار با قیمتهای بسیار کم می شوند.

 ۱۳-   امکان برقراری ارتباط میان اعضا شاغل در کاخانجات و اعضا کارآفرین

 برخی از اعضا ممکن است تصمیم به تاسیس کارگاه داشته و در این راستا نیاز به مشاوره و همکاری با اعضایی که در کارخانجات همان شغل مشغول کار هستند، داشته باشند و بالعکس بعضی از اعضای شاغل در کارخانه ممکن است تصمیم به استقلال کاری داشته و برای این هدف نیاز به مشاوره با اعضای کارآفرین داشته باشند.

 ۱۴-  امکان دفاع از حقوق خود در سازمانهای ذیربط

 تعاونی مشابه یک سازمان کوچک بوده که در مدت زمان کمی عضو بسیار زیادی خواهد یافت. وقتی چنین نهادی تقاضایی تنظیم کند و به هر یک از سازمانهای دولتی ارسال کند، امکان اینکه آن نامه خارج از نوبت رسیدگی و موافقت شود، خیلی بیشتر است. این توانایی امکان دفاع از حقوق مهندسین را فرآهم می کند.

 ۱۵-  ارائه خط مشی برای طرحهای اقتصادی و تولیدی صنایع مختلف

 بعنوان مثال چنانچه تعاونی تصمیم به هدف گذاری برای تولید یک محصول یا یک گروه از محصولات خاص نماید، می تواند همزمان دولت را متقاعد کند تا برای جلوگیری و ممانعت از واردات آن محصول اقدامات لازم را مبذول نموده و همچنین کلیه اعضای تعاونی به تولید آن گروه محصول مشغول شوند.

 ۱۶-  ایجاد فرصت ها و امکان بهره برداری از موقعیت های مختلف

 همانطور که خداوند در قرآن فرموده: «سرنوشت هر قومی را دست خودشان قرار دادیم» ایجاد فرصت هم موضوعی است که باید اعضا برای خودشان فرآهم آورند. دولت نمی تواند دلسوازنه برای مردم گام بردارد بجز آنکه مردم برای خود دلسوزی کنند. فرآهم آوردن فرصتهایی نظیر، اشتغال گروهی، تهیه زمین و مسکن و محل کار برای اعضای تعاونی، تاسیس یک کارخانه با بودجه خود اعضای تعاونی و اشتغال آنها در آن کارخانه و برنامه های تحقیقاتی و توسعه ملی و دیگر فرصتهایی که امکان فراهم آوردن آن وجود دارد.

 ۱۷-   جلب نظر و اعتماد سرمایه گذاران برای اجرای پروژه های صنعتی

 همانطور که روند کشور نشان داده تا کنون سرمایه گذاران بسیار کمی بوده اند که سرمایه های خود را در راستای اجرای طرحهای صنعتی هزینه نموده و بیشتر سرمایه گذاری در راستای ساخت مسکن و خرید زمین بوده است. اما اکنون به جرات می توان گفت سرمایه گذاری در صنعت هم می تواند سود آور باشد. (به هر حال برای تاسیس یک کارخانه نیاز به زمین و مصالح بوده همانند یک آپارتمان یا یک مجتمع تجاری و روند رشد آن نیز به همان صورت می باشد.) حال آنکه یک کارخانه می تواند غیر از ارزش افزوده ملکی، سود آوری و اشتغالزایی نیز داشته باشد.

 ۱۸-  ارائه پیشنهادات و طرحهای حمایتی به مجلس و دولت

 همانطور که قبلا مطرح شد، با توجه به تعداد زیاد اعضا هر گونه تقاضایی یا پیشنهاد و طرحی که از طرف مردم به مجلس مطرح می شود می تواند به یک قانون تبدیل شود که وقتی این پیشنهادات از طرف عده کثیری تائید و درخواست شود، قطعا دولت و مجلس محترم با اهمیت بیشتری به آن رسیدگی خواهد نمود.

اتحاد و همبستگی – خدمت اصولی –  حفظ ارزش و شأن اجتماعی مهندسین – ارتقاء سطح دانش – ایجاد فرصتهای شغلی ، مهمترین اهداف این تعاونی می باشد.

امید است بتوانیم همه ما در جایگاه متناسب شان خود و در راستای حفظ ارزشهای اسلام و انقلاب برای پیشبرد اهداف کشور عزیزمان خدمت کنیم.